Monday, 23 June 2014

TEKSTIL DI MALAYSIA

  
TEKSTIL
Tekstil pada asalnya merupakan satu benda yang dicipta bertujuan untuk melindungi tubuh badan. Zaman kian beranjak sedikit demi sedikit, menjadikan tekstil sebagai pelengkap kepada sesebuah upacara, rumah tangga, sebagai simbol kebesaran pemakai media ekspresi seni dan sebagainya.Tekstil dapat merangkumi pelbagai segi antaranya ialah antropologi (sosial dan budaya) kerana dapat menunjukkan adat istiadat sesuatu masyarakat dan juga arkeologi kerana dapat melahirkan sejumlah informasi pada evolusi budaya. Sebagai media ekspresi seni, seni tekstil dapat dikompolkan dalam koleksi seni rupa (fine art), seni rakyat (folk arts) atau seni pendatang (tourist arts).


SEJARAH TENUNAN

Perkembangan tenunan di Malaysia dipercayai berkaitan dengan pendatang yang kebanyakannya terdiri dari pedagang-pedagang. Pedagang-pedagang dari Jawa, Kepulauan Melayu, Borneo dan Bugis telah memperkenalkan beberapa jenis kain tenunan. Beberapa corak tenunan yang dihasilkan di Terengganu dan di Kelantan misalnya telah diberi nama seperti tempat asal pedagang-pedagang tersebut. Dengan ini terdapat tenunan corak Samarenda (Borneo Timur), corak Bugis dan corak Palembang. Tenunan ini termasuk juga kain corak Muar dari Johor.Tenun biasa ialah tenunan yang menghasilkan kain yang sering digunakan oleh golongan masyarakat biasa, terutama tenunan yang dibuat dari bahan benang kapas. Benang sutera juga digunakan tetapi harganya lebih mahal dari tenunan benang kapas. Tenunan kapas juga dipercayai merupakan tenunan pertama yang wujud di Kelantan dan ia lebih dikenali sebagai kain tenun balas dan setuli benang. Corak-coraknya juga sederhana disebabkan benang-benang masih terbatas warnanya. Pada masa yang sama iaitu kira-kira pada awal abad ke -18, masyarakat telah mengenali kain cindai, kain Bugis dan kain Acheh. Akan tetapi penenun tempatan mencipta corak-corak dengan menyusun benang-benang pada anian tanpa meniru kain-kain yang di datangkan dari luar. 


 MOTIF DAN CORAK

Jenis-jenis tenunan ini juga disebut sebagai tenunan bercorak kerana tidak terdapat bentuk motif yang digunakan kecuali ruang, petak dan jaluran. Dari segi penciptaan ragam hias, tenunan ini termasuk dalam bentuk yang paling sederhana. Ragam hiasnya hanya terdiri dari corak dan sedikit bentuk motif berselitkan benang emas. Kain bercorak yang terkenal ialah corak Muar dengan menggunakan warna-warna dari cahaya muda dalam bentuk susunan petak dam. Warna yang sering digunakan ialah kelabu,merah samar, jingga muda, putih, biru laut, hijau lumut dan kuning susu. Terdapat juga penggunaan caban benang emas yang menghasilkan bentuk motif garis halus atau kesan titik berbunga kecil, bertabur menghiasi ruang dan bidang-bidang bewarna. Bentuk motif yang terdapat pada kain tenun bercorak dikenali sebagai kain corak hujan panas iaitu kesan berkilat disebabkan oleh benang emas. Sedangkan garis lurus yang halus dari benang emas disebut sebagai tenun/songket selit. Kalau selitan ini terdapat pada bahagian kepala kain ia disebut corak beragi. Kain corak Bugis selalunya dihiaskan dengan corak susunan catur yang sederhana tetapi terdapat banyak variasi/ragaman. Ruang kotak lebih kecil jika dibandingkan dengan kain corak Muar. Manakala warna yang digunakan sebagai latar ialah hijau atau merah. Kain corak Samarenda umumnya dipenuhi dengan ruang lebar yang melintang serta berlatarkan warna gelap seperti ungu tua dan hitam sebagai tanah kain. Penggunaan benang loseng yang dicelup ikat akan menghasilkan corak 'tartan' atau bintik ular sawa, juga dikenali sebagai ragi bunga cuai. Beberapa corak lain yang sering dicipta ialah corak berdiri,melintang, mata bilis, siku keluang dan kisi-kisi. Jika dibandingkan corak ini dengan corak yang terdapat pada anyaman memang tidak banyak bezanya. Perbezaan jelas hanya terletak pada bahan asas yang digunakan serta proses penciptaan.



 JENIS-JENIS TENUNAN

Seni tenunan terbahagi kepada 3 jenis. Antaranya ialah:
  • Tenunan biasa
  • Tenunan benang ikat celup


Songket Seni tenunan masing-masing menpunyai nilai seni yang tersendiri.

 Tenunan biasa
-Tenunan biasa adalah tenunan daripada benang kapas dan terawal dihasilkan

 Tenunan benang ikat celup
-Tenunan benang ikat celup mula berkembang di istana raja-raja dimanapenciptaannya lebih rumit terutamanya dalam proses menyongket solek dan jenis kain yangdigunakan adalah dari kain benang emas.



SONGKET

Songket diikatakan bermula sejak dahulu kala lagi. Ianya hanya dipakai oleh gol. Bangsawan pada waktu dahulu iaitu gol. Kerabat diraja dan orang besar negeri. Kehalusan tenunan dan kerumitan motif corak songket ketika itu menggambarkan pangkat dan kedudukan tinggi seseorang pembesar. Ia telah terkenal di malaysia dan Indonesia sejak abad ke- 13 yang lampau. Perkembangannya dipercayai berkaitan dengan para pedagang dari seluruh pelusuk dunia yang kebanyakannya berasal dari Indonesia seperti Jawa, Kepulauan Melayu, Borneo dan Bugis. Pada awal abad ke- 18, masyarakat telah diperkenalkan dengan kain Cindai, kain Bugis dan kain Acheh, namun begitu penenun telah mengubah mengikut aliran teradisi dan kesesuaian mereka sendiri.Tenunan songket merupakan tenunan yang paling lengkap dan cantik dan ia terhasil daripada perkembangan tenunan biasa. Songket adalah berasaskan kain tenunan biasa yang diperbuat daripada kapas. Kemudian barulah corak-corak dibuat dengan menggunakan benang emas. Antara negeri-negeri yang popular dengan hasil tenunan di Malaysia adalah Pahang,Terengganu dan Kelantan. Beberapa corak tenunan yang di hasilkan di Terengganu dan Kelantan contohnya telah diberi nama mengikut tempat asal para pedagang berikut. Contoh corak Samarenda ( borneo Timur )corak bugis dan juga palembang. Antara unsur songket ialah motif alam sekeliling seperti tumbuhan, binatang, bunga dan motif geometrik. Manakala motif yang digunakan didalam songket pula ialah:

  • Susunan bunga penuh- jalinan benang emas atau perak yang memenuhi seluruh bahagian kain.
  • Susunan bunga tabur- motif yang disulam berjauhan antara satu sama lainsecara seimbang.
  • Susunan bercorak- motif yang disusun mengikut bentukan tertentu.



SEJARAH BATIK

Batik merupakan satu bidang kraftangan yang unggul di Malaysia. Sejak abad ke 15Masihi lagi manusia telah menemui kaedah pembuatan batik secara tradisional. Pada masa dahulu, masyarakat Melayu menggunakan ubi kentang sebagai alat pengecap tetapi kini kain batik telah diusahakan dengan menggunakan alat-alat moden. Batik mula diperkenalkan di negara kita khususnya di negeri Kelantan sejak tahun 1910 lagi. Batik berasal dari Indonesia dan terbit dari perkataan Jawa 'tik' yang bermaksud menitik atau menulis titik-titik. Batik pula bermaksud melukis, menulis, mewarna atau menitik. Di alam Melayu, sejenis batik yang dipanggil Batik Pelangi telah diperkenalkan sejak tahun 1770-an lagi. Di Malaysia kebanyakan kilang perusahaan batik banyak terdapat di Kelantan dan Terengganu.


PROSES PENGHASILAN

Alatan yang biasanya digunakan untuk membuat batik.

Blok penerap
Campuran lilin
Kain
Pencelup
Sebuah meja

Kain benang kapas berwarna putih merupakan yang sesuai untuk membuat batik. Selepas diterap dengan lilin pertama, ia akan dicelup dengan warna yang gelap sedikit. Setelah itu, ia akan diterap untuk kali kedua dan kemudian dicelup dengan warna yang lebih gelap. Proses ini akan diteruskan hingga habis. Kain ini akan direbus dalam air  yang mengandungi soda. Apabila direbus, warna-warna yang berlainan akan kelihatan. Kain batik ini kemudiannya akan dijemur hingga kering. Kain-kain batik yang sudah kering, akan digosok, dilipat dan dibungkus untuk dipasarkan.

PENJENISAN KAIN

Batik terbahagi kepada tiga jenis: 

Batik Blok
 Kain putih akan diterapkan dengan corak batik yang menggunakan blok corak. Blok corak diperbuat daripada kayu atau logam. Proses ini dilakukan berulang-ulang dengan mengikut susunan yang tertentu sehinggalah selesai. Di mana blok itu telah dicelupkan terlebih dahuluke dalam pewarna sebelum ditekapkan di atas kain tersebut.




Batik Conteng

 Alat canting digunakan bagi melakar corak batik dengan lilin panas di atas kain putih. Setelah kerja-kerja melakar selesai, proses mewarna mengikut kesesuaian corak dilakukan dengan menggunakan berus cat, dimana bahagian-bahagian yang terkena lilin itu tidak akan meninggalkan kesan warna apabila proses mematikan warna di lakukan. Lilin akan cair dan tanggal menjadikan bahagian-bahagian ini berwarna putih sebagai benteng.







No comments:

Post a Comment